Monday, April 9, 2012

jawab soalan (moderator)

Bismillahirahmanirrahim..

Assalamualaikum..
mula2 skali, terima kasih kepada DzulFikri OUR SIFU! sebab dah bagi macam2 info pasal diet.. kepada semua, saya telah diminta ehem.. digaji oleh encik dzul yang kaya untuk melakukan kerja ini, iaitu menjawab soalan kalian.. oleh sebab encik dzul yang hensem terlalu sibuk melihat ringgit malaysia masuk kedalam poket.. hehe...(jangan marah yer dzul macho... nak perkenalkan diri, bazir masa pula.. TAK PERLU OK!

seperti biasa, kepada sesiapa yang belum membaca blog ini, sila baca daripada awal post sampai akhir, untuk mengelakkan encik dzul mengamuk kerana terpaksa jawab soalan sama...

kepada yang berminat untuk one to one tutor.. sila ke KLIK

dan pengumuman! e-book dah keluar! sesapa yang nakkkk... dan berminat! sila ke Ebook

***********************************************************************************

soalan 1
as salam zull

nak tanya jika saya batuk dan minum sirap batuk dan sirao batuk itu ada mempunyai campuran madu,adakah ia akan menganggu diet saya?

jawapan : yer, menganggu. sebab ada madu. dalam madu ada gula.. dalam gula ada semut! ada carbs la.. kalau batuk banyakkan minum air suam.. :)


soalan2
salam dik,

aku dah terujas gilas dgn ko punya site ni. dah khatam dah baca.. n serius aku rs diet atkins ni paling senang nak buat kot except nak telan air masak tu, overlimit aku.. hahaha..

okay stret forward... soklannya:

1. Aku ni peten x amik breakfast. sebab apa? bukan sebab aku malas bekfes. Sebab aku hari2 kerja sampai 4-5 pagi. So kalau dah 4-5 pagi ofkos aku bgn tghari or lepas tghari. So adakah ketosis akan terganggu sebab aku x breakfast?

2. Sejujurnya aku punya rutin makan mmg lari. So xde istilah breakfast, lunch utk aku. Lunch aku stat dlm pkl 2 ptg sbb masa tu aku br lps mandi n nak pg keja. Dinner je wujud tp tu pun lewat. Tapi ko dah ckp jgn mkn lps pkl 8. Mandi toqq! Bila aku kerja smpi awal pagi, ofkos dicelah2 keheningan malam tu aku akan lapar. So kalau aku nak makan saladke, ikanke bleh x? tp bknlah bedal ikan dlm 5 ekor, cuma nak buat alas perut je. boleh tak? boleh tak?

3. Ni satu lagi masalah dlm hidup aku, aku xleh tinggalkan kaffein, dah sebati. Kalau satu hari aku x minum aku akan malas, lemah, longlai. Bila malas, kerja x jln, pastu bos aku kompomlah marah bila keja x jalan. So klu aku nak amik jugak tp kandungan gula hanya setengah sudu je boleh x? Secawan pun jadikla dpt ilangkan gian terhadap kfein tu.. boleh tak? aku baca 1 sudu gula = 4g carbs. agak tggilah, so aku kena kurangkan gula tu. boleh x?

Lagi satu, aku dh bkk si BOWULF tu punya youtube, cam menarik je menu dia, bleh ikutke menu atkins dia tu? Tu jelah kot buat masa ni.. ni pun dah berjela dah.. Thanks anyway! =D


jawapan :
1- ehem.... solat subuh jangan lupa.. lepas solat baru sambung tido tau.. okis? bila dah bangun tido tu terus makan ok! dan kalau dah macam ni, boleh la dinner lambat skit.. kan kerja shift lewat.. ketosis insya-Allah tak terganggu selagi tak terkantoi.. cuma kalau kurang makan, maka metabolisma rendah ler untuk bakar lemak.. jadi penurunan pun macam siput LAJUNYA...

2-boleh! sebab tido lambat.. encik dzul kata jgn dinner lebih kul8 sebab orang tido dalam pukul 10 gitu.. jadi kalau dah kes macam vertigo ni, dimaafkan... bekpes lambat, dinner pon lmbat.. tapi jangan makan lps tu tido tau!

3- saya cadangkan anda membeli decafee coffee... cari di pasar raya.. dan beli swetener atau gula stevia.. kalau swetener tu ada gak carb.. tapi rendah la.. kalau stevia 0g carb.. jimat kan?? tapi hati2 sbb takot nanti ketagih dengan gula.. so, hancurlah harapan untuk menjalani gaya hidup sihat.. slow2 buang yer.. skali skala takper...


soalan 3
dah try seminggu x turun sgt sbb lum khatam blog adik ni.rupanya banyak langgar pantang.isnin ni nak start semula.boleh tgok menu sya ni x..kira lulus x lam diet atkins ni.
bfst-telur rebus 2 biji+mayonis
lunch-dada ayam goreng+mayonis+salad
snack-telur rebus 1 bji
dinner-tuna+telur sebiji+chesee=omelet
air mineral 3 botol besar sehari.
kena beli telur bebanyak la ni..
lagi satu boleh bitau vitamin ape sesuai tuk saya yg baru nak start ni sbb x pnah mkan vitamin..


jawapan :
menu canteekkkk! tapi jangan terlalu bnyak mayonis.. sesudu or dua sudu ok lagi... pntau selalu carb counter yer..

suplement mana2 pun buleh... tak kisah.. pergi je farmasi, mintak multivitamin...

soalan 4

salam en.dzul...

sy ni setiap hari amal makan buah tin,kurma n mnyak zaitun.. so klu sy nak diet atkin ni, boleh tak sy teruskan amalan makan buah2 ni?

lagi satu, sy dah pnh try diet atkin ni, tp kantoi n dah lama sgt xmula balik, klu kta mula balik boleh ke? mcm mana en. dzul buat supaya bertahan ea?? dari sudut kewangan lagi,, nafsu makan lagi,, sebab sy student, so diet ni mcm mkn modal jgk la nk mkn ayam shari 2x.. dengan lemah n pening2 dekat seminggu...


jawapan :
wsalam (walaupun bukan encik dzul)
huhu.. menurut diet atikinss ni.. tak boleh la.. kurma dan buah tin banyak carbs sbb manis dan bergula.. jadi kene stop dulu wat sementara waktu.. saya faham, sebab saya pun mengalaminya.. rasa kiciwa... huhu... tpi takpe.. nanti lepas kurus makan balik ok!! bukan lama pun.. ce try dalam sebulan dulu, nanti buleh la tambah skit2 buat tu... minyak zaitun tak apa kot.. kalau tak ada gula didalamnya..

boleh mulakan balik.. dengan induction yer... hadkan 20gram carbs... untuk bertahan?? yang ni kene tanya encik dzul.. tapi saya boleh jawabkan dari segi logiknya insyaAllah...
tanamkan sifat syukur.. bersyukur dapat TURUNKAN BERAT TANPA PERLU BERSENAM DAN TANPA PERLU BERLAPAR... kira hebat la kan! org lain punyala seksa nk dapat bentuk idalam.. kita ni turun camtu je.. huhu..
lemah dan pening tu kesan permulaan sahaja... tpi kalau berterusan, sila jumpa doktor.. dan diet atkins ni tka semestinya makan ayam tiap2 hari.. telur kan ada! tauhu boleh makan kalau hadkan 2 ketul sehari... 80sen je 2 ketul kalau kat ganu ni.. kalau nk diet kene aga goal tau! tulis nk brapa berat idaman! tulis pnurunan! dah nampak penurunan mesti lebih bersemangat!! kalau rasa down, baca balik blog ni dari awal sampai akhir. baca buku encik dzul yer... terimass kasiss..

mohon maaf kepada semua jika anda kecewa dengan jawapan saya.. kecewa kerana tak boleh beramah mesra dengan encik dzul.. harap ampunkan.. encik dzul terlalu sibuk


sekian terima kasih..
moderator baru.... Farahiyah Amirah
Manir, Kuala Terengganu, Jordan

29 comments:

  1. dah lme x melawat blog dzul ni...dah jd pakar nutrisi rupenye...yeke nutrisi? ahahaha~ ingt lg ke key?

    ReplyDelete
  2. assalam dzul.. sy da wat diet ni da lbh 4 minggu.. 2minggu ptame trun 7kg.. pastu sy cheat day seari.. lagi 2 minggu sy diet, n cheat day lg sehari.. tp ble timbang x turun pon.. same je.. nape eh?? cheat day tu ke yang wat berat x turun??

    ReplyDelete
  3. wsalam.. (walaupun bukan dzul)
    mula2 anon cek size.. ada penyusutan ke tak... kalau ada ok la, sebab dalam atkins ni, muscle bleh bertambah.. mybe lemak dah jadi muscle kot...
    kalu tak ada... cek balik menu.. mybe ada yang salah atau silap.. banyyakan minum air....

    dzul suruh sy tanya... NAPE CHEAT???! h

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe... cheat day sbb mle2 xthan... tp pasni nk wat cheat day sbln skali je.. emm, mmg ade trase seluar da longgar2, pastu lengan baju pon dah x sempit cam dulu..ni menu sy slame diet ni..
      BREk1st : sosej n telo
      Lunch : Ayam goreng n sayur bnyk2..
      Malam : sambal ikan o pape lauk yg berkuah n sayur..
      sehari minum air 2 liter.. tp ngah cbe minum lbh bnyk aer..

      Delete
    2. erm... menu tu dak ok...
      cuma kene perhatikan smbal ikan dan lauk2 berkuah tu..
      tak mustahil dalam kuah ada carbs tinggi...

      kalau ada penyusutan.. jangan risau.. ok je... yang pnting saiz.. bukan berat :)

      Delete
    3. huhu.. tQ.. slaluny smbal tu sy msk sndiri, so mmg xde gule o pape..

      Delete
  4. penyusutan ada.. jadi jangan risau :) maknanya berat muscle la tu.. rileks je.. dzul pnah cakap kan.. kalu diet ni mmg muscle betambah.. berat dzul 90 dulu. tpi org nmpk cam 70++..

    ReplyDelete
  5. salam.. sgt xcted ngan atkins ni..hrini day 12..alhmdulilah x kntoi lg...thanks a lot ats info2 dlm blog ni..bru je hbis bce dr bab 1..sdar2 dh hbis dh bce... sy nk tnye, kalo mkn malam mcm tlwat skit xpe ke?dlm kul 9.30 cm 2?

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  7. betul2...solat jangan lupa...
    btw..jgn lupa follow sy..sy masih baru..tq
    http://siamoycincai.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. Hehe. sejak dari 1hb march, sampai skrg... aku dah lost 15kg. dari 130kg skrg dah 115kg. ader 25kg lagi to remove utk jadi ensem. tapi lom nampak kurus la. cuma suar jean aku da kene pakai tali pinggang kalo x mmg londeh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. conretz.. bnykny trun.. kngsi la rhsie ckit.. slalu minum green tea n vit cm dzul gak ke?? menu plak camne eh?

      Delete
  9. urmmmm nice sharing
    maybe ramai x tahu pasal ni
    sbb ai tgk kt tv jepun doc ckp kiter ada golden time 2-3pm
    mean golden time ni makan la apa pun waktu tue x akan gemuk
    but just sejam tue jer la....thyeols buat research

    ReplyDelete
    Replies
    1. We olls takda dana nak buat research mcm tu..hehe..

      Delete
  10. salam dzul...tolong....saye da turun 7kg dalam mase sebulan setengah..tu pon sebab tak betul2 ikut rules atkins...tapi...sekarang ni takde penurunan dah selame 2 minggu...knp ye? kena reinduction ke? hurm..saye still ade 6 kg lagi untuk dibuang :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu 6kg perlu dibuang.. mmg perlu masih di fasa 1.. induction lagi ler.. huhu..
      5kg baru ke fasa 2...

      Delete
  11. Salam. Dzul saya nak tanye. Telur masin(Telur itik) sama x dgn telur ayam? ble mkn x?

    Pas 2 klu makan ulam dengan budu+perahan air limau kasturi+lada ble x?

    ReplyDelete
  12. Assalam Dzul...fyi...aku dh bnk in dlm akaun ko tgh bln feb,tp smp skrg xsmp lgi buku yg aku order tu?pa mslh nya sbnr?kpl bwa bku tu karam ka?harap blh disettlekn scpt mungkin....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila sms no ini... dzulfikri : 0192596941

      Delete
    2. dzul kata.... dia akan gantikan ngan buku baru.. haritu taknakgemuk urus 300 lbih buku.. mybe ada bungkusan yang bermasalah.. segala kesulitan mohon diampunkan.. sabar ye..:)

      Delete
  13. Assalammualaikum...diet ni mmg berkesan...
    berat sy dari 96kg trus trun jadi 81kg...sy nak berat mcm dlu
    balik...target sy 60kg...azam thun ni... :)
    tq Dzul :)

    ReplyDelete
  14. salam semua... saya baru je ari sabtu (20/4/12) memulakan diet atkins nie... nak tanye mcm mane kalau nak makan western yg dh diletakkan sos siap2 tuh? n if minum air sejuk takleh ke? n lately ni asyk pening n tadi kencing pun bau.. normal ke?

    ReplyDelete
  15. wsalam... mmg tak boleh makan la nampaknya.. sos tu carbs tinggi... air sejuk melambatkan penurunan.. memang dalam ni tak digalakkan minum air sejuk.. air suam amat digalakkan...
    pening itu normal untuk minggu pertama... tapi kencing bau tu tak pasti.. consult dokter yer..
    -mod

    ReplyDelete
  16. Saya pernah dengar pasal diet makan buah-buahan. Takleh ambik makanan berat. Asal lapar je makan buah sebab katanya buah ni mengenyangkan. Memang menjadi tapi kalau saya ambik makanan berat je, berat saya akan naik balik. Adakah seimbang diet macamtu? Ohh saya tak amalkan exercise apa-apa pun.

    ReplyDelete
  17. Salam DZUL...akak dah order 2 e-book akhir bulan 2...tp sampai skrg xdpt lg.....

    ReplyDelete
  18. Kalau kerja shift malam macam mana pulak cara pemakanan nye yee..sebab nie sume membincangkan tentang aktif d waktu siang je..saya aktif d waktu malam dan tidor d pagi hari..macam mana ya?????

    ReplyDelete
  19. salam Dzul....

    nak tanya klau kite guna hotdog yg ada perasa cheese ker cili flakes ker boleh ker?
    lagi satu boleh ke amalkan diet ni sambil mkn ubat kurus mcm fat burner?

    ReplyDelete